تحولات لبنان و فلسطین

یک روان‌شناس گفت: اگر والدین به صورت آگاهانه فضای مجازی در دسترس کودک را کنترل کنند، بسیار موثر خواهد بود. کودکان باید از سنین پایین در فضای حقیقی استفاده از بازی‌های تعاملی را بآموزش ببینند.

استفاده از بازی‌های تعاملی را در فضای حقیقی به کودکان آموزش دهیم

به گزارش قدس آنلاین، مهسا ساداتی، روان‌شناس در گفت‌وگویی درباره آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان، اظهار کرد: «یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که در خصوص فضای مجازی برای کودکان وجود دارد، این است که این فضا تحت کنترل والدین نباشد. در زمان‌های گذشته والدین از تمامی فعالیت‌های فرزند خود مطلع بودند اما اکنون اینگونه نیست و این اتفاق ممکن است آسیب‌زا باشد.»

وی افزود: «یکی از این آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان ارتباط با افراد ناشناس است که والدین از آن اطلاع ندارند. مثلا در بازی‌های آنلاین کودک با افرادی ناشناس بازی می‌کند که هویت آن‌ها مشخص نیست ممکن است کودک ده ساله در ایران با شخصی سی ساله در کشور دیگر بازی کند.»

ساداتی ادامه داد: «متناسب نبودن فرهنگ و سن باعث می‌شود کودک وارد فضایی شده و اطلاعاتی بدست آورد که هیچ تناسبی با سن او ندارد. همچنین استفاده بیش از حد از فضای مجازی می‌تواند کودک را از دنیای واقعی دور کند و حتی به مرور اعتیادآور شود در این صورت رفته‌رفته کودک افسرده می‌شود.»

این روان‌شناس افزود: «علاوه بر این فضای مجازی آسیب‌های جسمی نیز دارد. اعتیاد به فضای مجازی باعث می‌شود که کودک بیشتر وقت خود را صرف ارتباط با فضای مجازی کند و کمتر به ورزش یا کلاس‌های آموزشی بپردازد در این صورت ضمن دور شدن از اجتماع ممکن است به افزایش وزن نیز مبتلا شود.»

وی در خصوص راهکاری برای به حداقل رساندن این آسیب‌ها، گفت: «کنترل والدین به صورت پرخاشگرانه در این زمینه تاثیری ندارد ولی اگر والدین به صورت آگاهانه فضای مجازی در دسترس کودک را کنترل کنند، بسیار موثر خواهد بود. لازم نیست همه کودکان در سنین پایین گوشی موبایل داشته باشند بلکه  باید از سنین پایین در فضای واقعی استفاده از بازی‌های تعاملی را به کودکان آموزش دهیم.»

این روان‌شناس ادامه داد: «علاوه بر این والدین می‌توانند ساعت استفاده از موبایل را برای فرزند خود کنترل کرده و استفاده از آن را به آخر هفته‌ها محدود کنند.»

منبع: پانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.